İş Güvencesi Nedir?

İş Güvencesi Nedir? İş kanununda düzenlenen iş güvencesi, işçinin belli koşulları karşılaması halinde, geçerli bir nedene dayanmaksızın yapılan feshin neticesinde işçinin mahkeme kararı ile işe iadesini sağlar.

İş güvencesi kapsamına girmenin şartları şunlardır;

• İş Kanunu’na tabi olma
  • İş veren tarafından iş sözleşmesinin feshedilmiş olması
  • İşçinin kıdeminin en az 6 ay olması
  • İş sözleşmesinin belirsiz süreli olması
  • İş sözleşmesi feshedilen işçi işveren vekili veya yardımcısı olmamalı
  • Fesih anında işyerinde en az 30 veya daha fazla işçi çalışıyor olmalı

iş güvencesi nedir

İş Güvencesi Nedir

İş Kanununa Tabi Olma

İş kanununda kanunun amacı, iş sözleşmesine dayanılarak çalıştırılan işçilerin çalışma şartları ve çalışma ortamına ilişkin hak ve sorumlulukları düzenlemek olarak belirtilmiş, bir iş sözleşmesine dayanılarak çalıştırılan gerçek kişi işçi, işçi çalıştıran gerçek veya tüzel kişi ise işveren, işçi ile işveren arasında kurulan ilişki ise iş ilişkisi olarak tanımlanmıştır.

İş güvencesi hükümlerinden yararlanmanın ilk ve en önemli koşulu 4857 sayılı İş Kanunu kapsamında işçi olmaktır. Deniz İş Kanunu veya Türk Borçlar Kanunu anlamında çalışanlar iş güvencesi hükümlerinden yararlanamazlar.

Sendikalar ve Toplu İş İlişkileri Kanunu hükümlerine göre Toplu iş Sözleşmesi ile sendika üyesi işçilerin iş güvencesi hükümlerinden yararlanacağı kararlaştırılabilir.

İş sözleşmesi işveren tarafından feshedilmiş olmalıdır

İstifa, ikale, emeklilik, işçinin iş sözleşmesini feshi halinde iş güvencesi hükümlerinden yararlanılamaz. İş güvencesinden yararlanmak için iş sözleşmesinin işveren tarafından feshedilmiş olması gerekir. İş sözleşmesi işçinin haklı nedenle feshiyle sonlanmışsa da iş güvencesi hükümlerinden yararlanılamaz.

İşyerinde 30 ve daha fazla işçi çalışıyor olmalı

İşçinin iş güvencesinden yararlanabilmesi için iş sözleşmesinin feshi tarihinde işyerinde 30 ve daha fazla işçi çalışıyor olması gerekir. İşyerine bağlı yerlerde, eklenti ve araçlarda çalışanlar da sayılmaktadır. Aynı işverenin aynı iş kolundaki iş yerlerinde çalışanlar da bu sayıdan sayılır. İş veren vekilleri ve yardımcıları da bu sayıdan sayılır. İşçi sayılmayan stajyer, çıraklar bu sayıdan sayılmazlar. Türkiye’de irtibat bürosu bulunan yabancı şirketlerin yurt dışında çalışan çalışan sayısı da bu sayıya dahil edilir. Farklı şirketler üzerinden aralarında organik bağ bulunan şirketlerdeki çalışan sayısı da 30 işçi sayısına dahildir.

İşçinin kıdeminin en az 6 ay olması gerekir

İş sözleşmesinin kurulması ile fesih bildiriminin işçiye ulaştığı tarih arasında en az 6 ay olmalıdır. Deneme süreleri de kıdeme dahildir.

İş sözleşmesinin belirsiz süreli olması

İş güvencesinden yararlanmak için belirsiz süreli iş sözleşmesi ile çalışıyor olmak gerekir. İş ilişkisinin belirli bir vade koyulmaksızın yapılması halinde iş sözleşmesi belirsiz sürelidir. Esaslı bir sebep olmadan belirli süreli iş sözleşmesi zincirleme şekilde üst üste yapılamaz.

İşveren vekili olmamak

İş Güvencesi Nedir? İş veren adına hareket eden işyerinin yönetiminde görev alanlara işveren vekili denir. İşletmenin tamamını idare eden işveren vekil ve yardımcısı iş güvencesinden yararlanamaz. İş veren vekiline temsil yetkisi verilmiş olması gerekir. Genel müdür işveren vekilidir. Genel müdür yardımcısı ve bağlı direktörler işveren vekili yardımcısıdır. İşyerinin bütününü sevk ve idare etse de işçi alıp çıkartmaya yetkili olmayanlar işveren vekili kabul edilmezler.